23 oktober 2015

Herfst

Het mag duidelijk zijn; ik ben meer een type voorjaar en vooral een zomer mens. De herfst en de winter zouden wat mij betreft zo overgeslagen mogen worden. Ik hou niet van de kou, de regen en de wind. Ik wil niet drie keer op een dag nat regenen op de fiets, door de sneeuw, die in no-time bruine blubber wordt, baggeren en weggeblazen worden door de wind. Ik wil geen muts op die je haar statisch maakt, blauwe tenen en afgevroren vingers. Dikke sokken, shawls en handschoenen, thermo ondergoed en grof gebreide wollen truien heb ik nodig om de donkere maanden door te komen. Blijkbaar heel on-Nederlands, maar ik hou niet van schaatsen, echt niet. Veel te koud! Geef mij maar zwoele zomer avonden, slippers, een wijntje bij een gegrild visje op de barbecue, ramen en balkondeuren wagenwijd open en een warm briesje.
En toch weten we allemaal ook maar al te goed dat er tijdens alle seizoenen een beroep wordt gedaan op onze flexibiliteit. Zo kunnen er zomers fikse herfststormen over ons landje waaien, in het voorjaar kan het nog flink vriezen terwijl de fanatieke schaatsers in de winter vaak teleurgesteld worden door de zachte temperaturen. In de herfst kan het of nog zomers warm zijn of een gure wind doet ons versneld de oorwarmers tevoorschijn halen.
Wat zouden we zijn zonder seizoenen. Ja, zelfs in mij zit aan het einde van de nazomer, die mij weliswaar niet lang genoeg kan duren, een stil en onbewust verlangen naar langere avonden, gordijnen dicht, kaarsen weer aan en een lekkere zelfgemaakte soep. Voor het eerst weer je winterjas aan die aangenaam zwaar voelt op je schouders, panty’s weer achter uit de kast halen, met een dekentje op de bank en een fijn boek, het nieuwe theaterseizoen en de verwarming weer aanzwengelen. Het weekend waarin we weer een uurtje langer kunnen slapen en vervolgens even in de war zijn hoe laat het donker en weer licht wordt. De herfst die in de lucht hangt, de bladeren die goud en brons kleuren. De herfst ruik je, zie je, proef je en ervaar je in al je poriën.
Een dag of drie geleden viel mijn oog op een klein stukje in de krant dat drie biologen onderzoek hebben gedaan naar ‘het vallen der blaadjes’. Tien jaar hebben deze wetenschappers erover gedaan om te ontdekken dat ‘het vallen der blaadjes’ niet alleen komt door de korter durende dagen en de afnemende temperaturen, maar dat het ook te maken heeft met regenval en de temperaturen die in de voorafgaande zomer gemeten zijn. Goh, dat had ik ze ook zo wel kunnen vertellen.
Ja, seizoenen zijn mooi…..
Deze maand staan in www.difference25.blogspot.nl, het inspirerende blog van vriendin Roos de ‘falling leaves’ centraal. Leuk om een kijkje te nemen en je creativiteit de vrije loop te laten op een regenachtige zondagmiddag.

2 opmerkingen:

  1. Hahaha, ik had precies dezelfde reactie toen ik over dat "wetenschappelijk onderzoek" las in de krant! Ik ben trouwens wel een echte herfstfan. Heerlijk!!!!! Maar als ik lees wat jij over de zomer schrijft krijg ik er bijna weer zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ach, als ik nu naar buiten kijk, is de herfst ook best te doen....

    BeantwoordenVerwijderen