10 januari 2017

Hoeveel nullen???


Vaak kijk ik in de ochtend even op mijn telefoon bij nos.nl of er nog iets gebeurd is in de wereld in de uren dat ik mijn ogen dicht had. Vanochtend viel mijn blik op het kleine kopje ‘roken kost elk jaar 1.000 000 000 000 euro’.
Wat?? Hoeveel?? Hoe spreek je dat eigenlijk uit, dat bedrag? Duizend miljard. Een biljard. Dat is een bedrag waar je je geen voorstelling bij kan maken. Hoeveel nullen?
Allerlei campagnes om het roken te ontmoedigen worden niet optimaal benut want, zo lees ik, ‘overheden zijn bang dat de economie daaronder zal lijden’. Lees ik dat goed? Ik lees het nogmaals en ik denk toch echt dat ik het goed begrijp. ‘Overheden zijn bang dat de economie daaronder zal lijden’. De experts proberen die overheden gerust te stellen en zeggen dat het roken ‘maar 253 miljard oplevert tegenover die 1000 miljard die het kost.
Het aantal doden zal in de komende 12 jaar toenemen met 2 miljoen mensen en zal oplopen tot 8 miljoen mensen en de overheden zijn bang dat de economie eronder zal lijden. 80 procent van de mensen die overlijden aan ziekten door roken leeft in de opkomende economieën. Daar waar de mensen al minder hebben te besteden. Het is een teken van welvaart als je rookt. Goh.
Het zou voorpaginanieuws moeten zijn. Grote koppen in de krant. Maar nee, geen grote koppen in de krant.
En dan nog eens wat. Sigarettenpeuken zijn niet biologisch afbreekbaar. Het is puur chemisch afval. Vrijwel alle peuken belanden op straat of in het rioolputje.
Het blijft toch een beetje door mijn hoofd spoken. Duizend miljard, een biljard. Wat kan je daar allemaal voor doen? Als je die 253 ervan aftrekt, blijft er nog een astronomisch bedrag over.
Schoon drinkwater en onderwijs voor die mensen die dat nodig hebben, vluchtelingenopvang, milieuproblemen voorkomen, economische problemen oplossen en nog veel meer. Maar ja, als het aan de overheden ligt….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten