16 januari 2017

Marinus Boezem

We kregen een tip: ‘In de Oude Kerk is een expositie, dat is echt wat voor jullie. Ga maar kijken, het zal je verrassen.’
Dus wij googlen op de Oude Kerk. Wat is daar te zien op dit moment? Marinus Boezem. Conceptuele kunst. Hmmm, conceptuele kunst. Dat kan van alles zijn en tegelijkertijd niks. Mijn hart gaat er niet sneller van kloppen. Toch zijn we nieuwsgierig. Als het niks is, zijn we ook zo weer weg. Als we binnen lopen zien we stukgeslagen spiegels op de grond liggen. Zie je wel, denk ik, dit begrijp ik niet, dit is niks voor mij. Dichterbij gekomen zie ik wat die scherven eigenlijk doen. Het laat een prachtig vervormd beeld zien van de ramen en het plafond van de kerk. Met een eindeloze diepte. Even verderop hangen metershoge semi- transparante doeken rondom een pilaar. Een ventilator maakt dat de stof zachtjes blijft wapperen. Het labyrint is oneindig en laat iedere keer een nieuw beeld van het gebouw zien. En dan natuurlijk de bouwlift. Midden in de kerk kan je, als je durft tezamen met een liftboy 15 meter de lucht in. Met klamme handen en klotsende oksels. Marinus heeft op deze hoogte een boodschap achter gelaten. Welke, dat ga ik niet verklappen. Sowieso een unieke kans om de kerk eens vanuit een heel ander perspectief te bekijken.
Dus; ga kijken en laat je verrassen!
Marinus Boezem, tot en met 26 maart 2017
Oudekerksplein 23
1012 GX Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten