15 april 2017

Moeder

Het was geen voorpaginanieuws. Het stond in onze krant op pagina 13. ‘Moeder aller bommen’ ingezet tegen IS. Best eng nieuws eigenlijk dat zo op pagina 13 werd weggeschreven. Trump vond het een ‘goed besluit’, er zijn 36 (of 94?) mensen omgekomen en er is 16 miljoen dollar te pletter is geslagen daar in dat verre Afghanistan. Het was ‘weer een heel, heel succesvolle missie’ volgens Trump, las ik.
Behalve dat er allerlei politieke ingewikkeldheden aan kleven maakte mij nog iets anders boos. Eigenlijk maakte het mij behoorlijk kwaad.
De ‘Moeder aller bommen’ is de zwaarste niet nucleaire bom die er bestaat.
Hoezo ‘Moeder aller bommen’? ‘Mother of all bombs’.
Wie in godsnaam heeft deze naam bedacht? De MOAB heeft dan wel officieel een andere betekenis maar wordt wel overal gepubliceerd als ‘Moeder aller bommen’.
Denk even met mij mee; ik ben toevallig Moeder. Misschien ben je zelf ook Moeder, of voel je je Moeder. Denk eens aan je eigen Moeder. Je kent vast veel vrouwen die Moeder zijn of Moeder worden. Een Moeder wil toch niet geassocieerd worden met een alles verwoestende 10 tonner die dood, verdriet en verderf bewerkstelligt, alles kapot maakt, vernietigt, afmaakt, sloopt, te gronde richt, uitroeit, verminkt, vermorzelt, verplettert, verwoest, wegvaagt en ruïneert.
Dus, hoe komt men er nu bij om deze bom zo te noemen?
‘Moeder aller ….’ vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in begin van de jaren 90.
De Golfoorlog is de ‘Moeder aller veldslagen’ zei Saddam Hussein. Nou, lekker dan. Deze zelfbedachte frase van dit bijzonder heerschap is een heel oorlogszuchtig eigen leven gaan leiden en ik vind het vreselijk klinken. Moeder (moe·der (de; v; meervoud: moeders): vrouw die één of meer kinderen heeft, volgens Van Dale) krijgt zo een hele andere betekenis. Hij zal toch ook een Moeder hebben gehad? Kunnen we niet met zijn allen afspreken om deze uitspraak nooit, maar dan ook nooit meer te gebruiken?

Nu denkt Amerika wel dat ze de zwaarste niet nucleaire bom hebben, maar Rusland heeft blijkbaar een ‘Vader aller bommen’ die nog weer een tikkie gemener lijkt te zijn. Toevallig ken ik ook wel een aantal vaders….

2 opmerkingen: