6 april 2017

Primark

Door de hele stad kom je ze tegen: bruine papieren tassen met dunne lichtblauwe letters. Want een aantal maanden geleden werd het 16de filiaal geopend in Amsterdam aan het Damrak. De winkel wordt geprezen door vele fans en vergruisd door de evenzovele niet-fans. Primark.
Ruim anderhalf voetbalveld groot, bijna 100 kassa’s en 125 paskamers. Voor sommige een walhalla, voor anderen een regelrechte ramp. Zeven verdiepingen. Dames-, heren- en kinderkleding, accessoires, bad-, sport- en nachtkleding en dan ook nog een home afdeling. Hoewel het aanbod voor het hele gezin is, lopen er toch voornamelijk jonge meiden rond. Het zou dus moeten lukken om hier het perfecte jurkje of bloesje te vinden. Dat ene shirtje of rokje dat nog ontbreekt in je kledingkast. Dat ene tasje of truitje waar je gelukkig van wordt. Maar Primark maakt het heel makkelijk, want je hoeft niet te kiezen. De kleding kost namelijk niets, nou ja, bijna niets. Je kan dus alles kopen wat je leuk vindt en waar je nog gelukkiger van gaat worden. Primark denkt echt aan alles, want ergens halverwege al die verdiepingen, ik weet niet meer precies welke, kan je even bijkomen op relaxplekken. Daar kan je zowel jezelf als je telefoon weer even opladen voordat je verder shopt.












Bij de ingang liggen tassen waar je je buit in kan verzamelen. Deze zijn verraderlijk groot zodat je op weg naar een van de vele kassa’s, behalve de bloes en de jurk toch ook nog maar die panty’s, de fluorkleurige sportbra, dat ene truitje en dat schattige nachthemd in het voorbijgaan erin stopt. En die broek, want ja, waar vind je nu een broek voor die prijs?
Uiteindelijk koop je een hele tas vol en je rekent een bedrag af waar je in menig andere winkel nog niet eens een broekspijp voor koopt. Heerlijk, allemaal nieuwe spullen. Een geluksgevoel neemt van je meester, want ondanks dat je veel hebt gekocht, heb je niet veel uitgegeven. Hoe fijn is dat!



















En dan kom je thuis (nadat je natuurlijk nog even verder bent gaan shoppen want even verderop is Forever21 (ter grote van een voetbalveld, 5 verdiepingen), Pull and Bear, Urban Outfitters, Weekday (samen goed voor een klein voetbalveld) en H&M (nog eens een heel voetbalveld verdeeld over 6 verdiepingen). Je kan daarna teruglopen via de Kalverstraat. Maar ik betwijfel of je dan nog de moed hebt om Topshop, Mango, Zara en al die anderen te lijf te gaan).
De kans bestaat dat- de hele buit eenmaal thuis uitgepakt- je nieuwe perfecte bloesje toch een beetje tegenvalt. Misschien heeft je beste vriendin toevallig net dezelfde gekocht of is de kleur, print en pasvorm al na een paar weken niet meer ‘in’. Of wie weet heeft de wasmachine iets te goed zijn werk gedaan met alle gevolgen van dien. Teleurstelling alom. Allemaal heel vervelend en heel begrijpelijk. Maar dat is helemaal niet erg, want na een paar weken is de collectie in de winkel gevuld met de nieuwe hype en kan je weer heel goedkoop je slag slaan. Want kopen maakt zo ontzettend gelukkig, toch?
Hoe het precies zit met prijs/ kwaliteitverhouding, daar komen we nooit helemaal achter. De ‘schone kleren’ discussie blijft een moeizame, maar toch zeker de moeite waard om te blijven volgen. Want is het allemaal verantwoord, kleding voor een paar euro? Hoe kan dat?
Want, ook de fans moeten toch diep in hun hart voelen dat het niet kan kloppen. Een bloes voor € 9,- of een jurkje voor € 12,-. Ik snap best dat niet iedereen € 100,- of zelfs meer voor een broek kan en wil betalen. De paar merken die beloven dat ze verantwoord produceren zijn duur.
En toch, het voelt niet goed. Die wegwerpmaatschappij verdient ook geen schoonheidsprijs.
Wat zou er gebeuren als we allemaal iets meer voor dat ene jurkje gaan betalen? Wetende dat de mensen in de fabrieken aan de andere kant van de wereld er iets langer over mogen doen, een betere werkomgeving hebben, iets betere kwaliteit stof kunnen gebruiken en ook aan het eind van de maand een reëler salaris mogen ontvangen. En dat wij iets bewustere keuzes maken zodat we langer genieten van onze kleding? Het lijkt zo simpel.
Dat we goedkoop vervangen voor goede-koop. Dat lijkt mij Prima(rk)….



Geen opmerkingen:

Een reactie posten