8 september 2017

Kedi

De straatkatten van Istanbul zijn van niemand en van iedereen.
Zo zaten we ineens in de bioscoop om naar een film te kijken over straatkatten in Istanbul. En eigenlijk hou ik helemaal niet van katten. Ik heb ook niet echt een hekel aan ze, hoor. Maar we werden getriggerd door een recensie in het NRC die lovend was over deze film en die zomaar de maximale vijf bolletjes toebedeeld kreeg.
In de tekst lazen we over dat ‘we vervreemden van onze natuurlijk omgeving’ en dat ‘de openbare ruimte steeds minder sociaal, minder gastvrij en toegankelijk’ is geworden. Het zijn de drijfveren van de maker van deze film, Ceyda Torun. Ze leeft nu in Los Angeles maar is opgegroeid in Istanbul. Deze uitspraken alsmede de vijf bolletjes spraken ons aan. Zodoende kwamen wij bij de katten-film terecht.
In werkelijkheid werden in de documentaire zeven van de naar schatting honderdduizend straatkatten die in Istanbul leven gevolgd. In deze stad hebben niet veel mensen een kat als huisdier. De bevolking zorgt voor de straatkatten en hebben hen geadopteerd. Soms zorgt een enkel persoon voor een of meerdere katten, soms delen de bewoners van een straat of buurt de zorg voor een enkele kat. De sociale controle is heel groot. Er wordt in de gaten gehouden of ze nestjes hebben, of alles goed gaat met de kittens, of ze wel voldoende te eten krijgen en soms gaat het zelfs zover dat ze met de kat naar de dierenarts gaan. De verzorgers zijn uit alle lagen en richtingen van de bevolking. Van mensen die nauwelijks genoeg hebben voor zichzelf, tot mensen uit de hippe wijken van deze grote stad. Allemaal spreken ze vol respect over deze dieren: de man die zeker weet dat hij zijn depressie te boven is gekomen door voor ‘zijn’ katten te zorgen, de kunstenaar die de kat als inspiratiebron gebruikt in haar schilderijen, het personeelslid van een chic restaurant die ‘zijn’ kat verwend met exclusieve stukjes kaas en zelfs de man die op de markt staat met zijn vers gevangen vis gunt ‘zijn’ kat een maaltijd uit eigen kraam vergezelt met een dikke glimlach.
Sommige verzorgers hebben stilzwijgende afspraken gemaakt met ‘hun’ kat. In ruil voor eten verjaagt de kat de muizen en ratten. Maar meestal gaan de katten hun eigen weg en doen ze precies waar ze zelf zin in hebben. Ze voelen aan bij wie ze moeten zijn voor hun ‘natje en hun droogje’.
En de mens? Die accepteert het onvoorspelbare gedrag van de kat. Of ze nu lief, hooghartig, eigenwijs of zelfs agressief kunnen zijn.
Als de katten niet onder de mensen zijn leven ze overal: in donkere steegjes, in opslagplaatsen, in tuinen, dozen, kelders, maar ook in musea, moskeeën en hammams.
Voor Ceyda Torun was het een ideale manier om haar Amerikaanse man de stad van haar jeugd te laten zien. Want wie door de ogen van de straatkat kijkt, ziet de stad vanuit een heel verfrissend perspectief.
De oorspronkelijke redenen waarom wij nieuwsgierig waren geworden naar deze film: het feit dat we zouden vervreemden van onze natuurlijke omgeving en over onze steeds minder sociale, gastvrije en toegankelijke openbare ruimte kwamen ons inziens niet helemaal tot zijn recht.
Maar wat minstens zo belangrijk is wat ons is bijgebleven is de onvoorwaardelijke liefde, acceptatie en zorg voor de straatkat. Het grenzeloze respect voor deze eigengereide, onvoorspelbare wezens.
Die tolerantie hè, das toch mooi. Daar kunnen wij mensen wat van leren.

Dit bericht verscheen ook op Boobs & Bubbles
https://boobs-bubbles.com/nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten