8 november 2017

Parijs, de stad van de liefde, de stad van de mode, de lichtstad.

Jaren geleden, in een ander leven, ver in de vorige eeuw woonde ik in Parijs. Niet zo heel lang hoor. Maar wel lang genoeg om de stad voorgoed in mijn hart te sluiten en er voor altijd verliefd op te blijven. Ik ben indertijd in deze stad blijven hangen na een stage en had er mijn eerste serieuze baan. Als jonkie was het niet altijd makkelijk, zo tussen die chauvinistische Parijzenaren, maar ik voelde mij er thuis. Mijn piepkleine studiootje, gelegen vlakbij Place de la Republique op de zesde verdieping was mijn paleis. Zonder trap, bloemetjesbehang, ieniemienie dakkapelletje en de keuken en badkamer zaten in een ruimte. Dus de wc diende als extra stoel aan het keukentafeltje. Meer dan de helft van mijn salaris ging op aan huur. Maar ik was er waanzinnig trots op. Ik genoot van de stad en voelde mij er altijd veilig. In mijn vrije tijd ging ik meestal wandelen in een voor mij onbekend quartier en ’s zomers naar Bois de Boulogne of lekker een boek lezen op een bankje in Jardin des Tuileries.
Maar omdat ik toevallig net in die tijd ook iemand anders in mijn hart had gesloten en ook daar verliefd op was, heb ik na een kleine 2 jaar Parijs toch maar weer ingeruild voor Amsterdam. Nooit spijt van gehad trouwens. Tenslotte is Amsterdam ook leuk. En die iemand bleek ook leuk, voorgoed meer dan leuk zelfs…. We hebben dus ook samen goede herinneringen aan Parijs, want manlief kwam zo vaak mogelijk.
Het fijne van Parijs is dat het niet zo ver weg is, dus de mogelijkheden om er af en toe nog eens heen te gaan, zijn beslist niet onmogelijk. Nu ben ik wel heel goed in het maken van voornemens, maar om ze ook uit te voeren, is soms iets minder makkelijk.
Maar het was toch echt zover, we hadden in de agenda een streep gezet door een paar dagen en met grote letters PARIJS opgeschreven.
Het is dus te doen, twee liefdes combineren…
Dus was het tijd voor actie. Want hoewel ik de stad aardig ken is het toch handig en vooral leuk om een beetje voorbereid te gaan. Allereerst natuurlijk de treintickets. Soms heeft Thalys aanbiedingen. Een uurtje vroeger of later vertrekken kan zomaar een hoop geld schelen. En dat is mooi meegenomen, want dat geld kan je beter in Parijs besteden. ‘In mijn tijd’ duurde de reis ongeveer 2 x zo lang en stopte in mijn beleving in elk dorp. Met de Thalys is het maar een kleine 3,5 uur en in die tijd kan je lekker lezen, dommelen en een beetje picknicken. Voordat je het weet sta je op Gare du Nord zonder parkeer- en filestress. Hoewel we nog niet eens vertrokken zijn, lijkt het mij nu al heerlijk om tijdens de terugreis moe maar voldaan in de trein onze benen te laten uitrusten en genietend van een glaasje wijn ons weer naar Amsterdam te laten brengen.
Hetzelfde geldt voor het hotel. Logeren in Parijs kan enorm in de papieren lopen dus een beetje googelen kan geen kwaad. Mijn doel is om iets in de buurt van Gare du Nord te vinden, omdat je bij aankomst snel je koffer kwijt kan en bij vertrek deze weer makkelijk kan ophalen. Booking.com is een hele handige zoekmachine, maar kijk ook even op de website van het hotel zelf, soms scheelt dat in de prijs. Door alle discussies in Amsterdam rondom Airbnb wil ik eigenlijk het liefst een hotelletje en het internet afstruinend blijkt deze voorkeur niet eens zo veel duurder uit te komen.

En dan, hoe gaan we onze dagen invullen? Parijs is zo groot en er valt zo veel te beleven. Hoe maken we een keuze? Aan de structuur van de stad is natuurlijk niet zoveel veranderd. De Eiffeltoren, de Notre Dame en de Champs Elysees en al die andere monumenten blijven altijd indrukwekkend om te zien en bevinden zich uiteraard nog steeds op dezelfde plekken. Maar quartiers kunnen veranderen qua sfeer, leuker worden, een andere bestemming krijgen of zelfs een hele metamorfose ondergaan. Restaurants komen en gaan en welke exposities zijn er die we zouden willen zien.
Dus toch maar weer advies vragen aan het world wide web en mensen die er recent geweest zijn. Er ontstaat een lange lijst met musea, restaurants en winkels waarvan ik van tevoren al weet dat we ze niet allemaal kunnen bezoeken. We moeten onszelf ook niet gek maken, het is tenslotte vakantie en een van de leukste dingen van Parijs vind ik toch wel op terrasjes zitten. Gewoon, de stad absorberen, de sfeer, de cultuur, de taal en de mensen.
Ik print een klein plattegrondje uit van Google Maps en zet stipjes en streepjes bij de adressen die ons interessant lijken. Zo ontstaat vanzelf een logische route en een dagindeling.
Dus vanavond bijtijds naar bed, want de wekker zal ons morgen vroeg wakker maken.
We hebben er zin in!

Dit bericht verscheen ook op Borders & Bubbles
https://borders-bubbles.com/nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten